07/04/2022
Kjære alle sammen, kunder, kollegaer, konkurrenter og følgere!
Dette er et innlegg som det er litt vanskelig å finne de rette ordene til, på tross av uendelige muligheter på et smart-telefon-tastatur😬.
Det kommer fra nå av til å bli noen forandringer her i Salten Bilberging AS.
Undertegnede har i lengre tid slitt med en helse som ikke helt spiller på lag. Dette med å drive for seg selv er i utgangspunktet ingen spøk, det er veldig morro men det er også ekstremt krevende. Om man da i tillegg velger å drive et firma som ALLTID er åpent, hele døgnet, hver eneste dag, så krever det ganske mye ekstra. Og det har sin pris, som jeg nå må betale regninga på.
Det har gjennom siste året vært lagt ned mye energi i å finne mulige arvtakere til det som har kostet så mye (på så mange måter) å bygge opp, men det har etterhvert kokt bort i kålen, som det heter. Det prosjektet har ikke lyktes. Vi har også Nordland Bilopphugging AS her på Fauske, og uheldige omstendigheter der har gjort at jeg på kort varsel måtte trå til der, i tillegg til å sørge for at bilberging har gått som det skal.
I fjor endte jeg opp med to dager ferie, en fredag og en mandag. I tillegg til egne utfordringer med å være «på vakt» over lengre tid (ca 10 år?) så er det også en familie involvert som har levd med de konsekvensene et slikt prosjekt medfører. Alle som jobber i type vaktordninger skjønner hva jeg mener. Og enda er siste par årene blant de bedre, ettersom jeg har hatt fast makker Eirik som har avløst meg med vakt ca annenhver helg.
Men nå er det slutt. Har til slutt bestemt meg for at livet er for kort til dette rotteracet, og kjenner veldig på trangen til å ta vare på egen helse, egen kropp, familie og bruke mer tid på ting som i det lange løp betyr mer.
Når det er sagt, så har dette så langt vært et eventyr! På tross av slit og strev, så har vi hatt fantastiske trofaste kunder! Vi har alltid stilt opp og gjort absolutt alt vi kan for å løse problemer, og være til hjelp når uhellet er ute. Det har gitt resultater! Det å operere som en lokal og uavhengig aktør, omgitt av store sentrale kjeder med et helt annet apparat i ryggen, har ikke alltid vært lett. Men stein på stein har vi bygget, satset, stått på og det har tross alt gått bra. Vi har klart oss mens andre har dukket under, og vi har også tapt mye penger på at noen firmakunder ikke har klart seg. Vi har investert i dyrt og helt topp utstyr, og vi etablerte ei egen avdeling på Rognan for å kunne yte den aller beste servicen i den delen av Salten også. Vi har relasjoner til ALLE forsikringsselskaper, fire utenlandske assistanse-selskaper, private, firmaer, staten og Fauske, Sørfold og Saltdal kommune. Vi har opparbeidet oss en solid og trofast kundegruppe, og vi er evig takknemlig for det!
På andre siden har vi overlevd drittslengingen og undergravingen som det har gått sport i blant enkelte lokale «helter», vi har stått rakrygget i drittslenging, rykter og sabotasje, og latt service og vårt arbeid tale for seg selv. Alle forsøk på stoppe virksomheten har feilet😊. Ingen nevnt, og heller ingen glemt! Tro ikke at ting som sies ikke kommer de det gjelder for øre til slutt😉. Slike ting gjør det selvfølgelig ikke lettere å stå på og beholde motivasjonen. Man skal ikke spøke med bygdedyret, for det lever i aller beste velgående. Det å overleve «som liten», som alltid har vært mulig, blir også vanskeligere. Stadige krav fra offentlige, egentlig rettet mot store, favner også de små. Store aktører liker å bli enda større, og i kjølvannet ligger det rester av det som en gang var nærhet, personlig service, et håndtrykk og et ærlig dags arbeide. Den kanskje største lærdommen jeg personlig har hatt gjennom disse årene, er at lojalitet, ærlighet, «stå på litt ekstra» til syvende og sist ikke betyr en dritt. Det er trist, og det strider mot alt jeg tror på og står for.
Når vi nå «legger inn årene», så er det veldig sliten, men fremdeles rakrygget, og med flagget HELT til topps. Vi har ikke ei eneste ubetalt regning, og ikke et menneske eller firma vil tape ei krone på oss! Mesteparten av utstyret vil bli solgt, men firmaet vil bestå. Vi vil fremdeles ta oppdrag innen både bilberging og transport, men det blir på våre vilkår, når det ellers passer og lysten er til stede! Vi kommer til å avvikle vår 24/7 beredskapsordning i nærmeste framtid.
Jeg vil imidlertid være så freidig å påstå at Indre Salten vil bli et fattigere sted når ikke Salten Bilberging lenger er i full beredskap. I den forbindelse vil jeg jo gjerne rette en slags «takk» til Politiet, som gjennom sentrale avtaler og fullstendig tafatte (i hvert fall i denne sammenheng) ledere, banker spikeren i kista for å opprettholde lokal beredskap. Alle de årene vi brukte tid og penger, og øvde årlig sammen med brann, helse og politi kunne vi like gjerne brukt til noe annet. Eksemplene ser vi stadig, med lange ventetider og stengte veier i forbindelse med ulykker. Men det der er en tapt sak, og sann mine ord, det kommer til å koste liv før eller senere.
Når det gjelder Nordland Bilopphugging, så vil dere finne både folk og bergingsbiler der. Fokuset kommer til å være på å utvikle driften der videre, for det er MYE å ta tak i. Arbeidsledighet er ikke et alternativ, men mulig dere som kjenner meg vil finne meg oftere til havs🤠.
Sånn rent praktisk vil beredskapen og hva vi kan tilby trappes ned gradvis i takt med at noe av utstyret blir solgt videre. Telefonnummeret er det samme, Mail og kontaktinfo består. Dette skjer i ryddige former, og vi blir ikke borte over natta.
Til slutt vil jeg si tusen takk til dere alle. Både alle dere positive bidrag, som har hjulpet oss med å bygge firmaet, og latt oss bidra både med tjenester og skatteinntekter, og til dere som har gjort hva dere kunne for å ta knekken på oss. Dere klarte det ikke, men vi har lært mye både om oss og dere🙂. Kunnskapen er ikke tung å bære😊
Legger til slutt ved noen bilder, noen av berging og noen av de som betyr mye for meg!
Hiv gjerne ut en kommentar hvis du vil🙃
Takk for meg og oss❤️